Finns svältläget? såhär svarar en dietistTillbaka till toppen

Fråga;

Hur stort kaloriunderskott kan man ha utan att kroppen ställer in sig i svältläge?

Svar:

Det är svårt att ge ett exakt svar på din fråga eftersom den har att göra med grundomsättningen, det vill säga kroppens energiförbrukning i vila. Grundomsättningen brukar ligga på cirka 1 100 kcal/dygn men bestäms av en persons ålder, kön och kroppsstorlek. Ju äldre vi blir, desto lägre omsättning får vi. Kvinnor är ofta mindre än män och har därför en lägre grundomsättning.

Vid tuffare dieter, bantning och fasta får man oftast i sig mindre energi än grundomsättningen. Kroppen reagerar då med att spara energi. Detta visar sig till exempel genom att du får svårt att hålla värmen, du fryser. Redan efter ca 14 dagars hårddiet kan man ligga 30 procent under den normala energiomsättningen. Då har man gått in i ”svältläge” vilket kan få många negativa konsekvenser för kroppen.


Kommentarer
Emma W

Det jag menar med svältläget är att många säger att "Jag kanske äter för lite, jag har hamnat i svältläget" vet inte om vi sätter lite olika innebörd på det? För det är ovanstående jag menar, och äter man tillräckligt lite så går man ner.

2011-03-23 @ 15:06:39
cilla

Nej, jag förstår :) enligt hennes definition finns ett svältläge som innebär skador på kroppen. Enligt min definition finns inte svältläge eftersom det för mig betyder att man går upp snabbt om man hamnat under den och sen bryter dieten -vilket hon inte säger.

2011-03-23 @ 18:31:12 | http://iwillnotbethefatone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback